Ponad 210-konna Toyota Yaris zadebiutuje w Genewie 2017-01-24

Toyota

Auto wiadomości dostarcza Motonews.pl

Na zbliżających się targach Geneva International Motor Show (9-19 marca 2017) Toyota zaprezentuje nową, sportową wersję modelu Toyota Yaris z mocnym silnikiem benzynowym. Wraz z nim Toyota powraca do segmentu hot hatchów. Auto o 3-drzwiowym nadwoziu i silniku 210 KM to ogniwo łączące Yarisa WRC z rynkową linią najpopularniejszego samochodu Toyoty w Europie.

Gama modelu Toyota Yaris na targach motoryzacyjnych w Genewie

Na stoisku Toyoty w Genewie nowy sportowy model zajmie miejsce obok prototypu startującego w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zadebiutował on w akcji 19 stycznia w rajdzie Monte Carlo.

W Genewie zostanie zaprezentowany także miejski Yaris po face liftingu. Samochód otrzymał zmodernizowane wnętrze oraz odświeżoną przednią i tylną część nadwozia. Nawiązuje ona do sportowej odmiany. Miejski model Toyoty został poddany także technicznym modyfikacjom poprawiającym komfort jazdy i pewność prowadzenia.

Wersja hybrydowa otrzyma napęd o większej mocy. Toyota Yaris Hybrid, pierwszy samochód hybrydowy w segmencie B, odpowiada za ponad 40% sprzedaży modelu w Europie. Jest to obecnie jeden z najoszczędniejszych i najbardziej ekologicznych samochodów na świecie.

Żródło: motonews.pl

Toyota GT86 2017 z nowym trybem jazdy sportowej 2017-01-23

Toyota

Auto wiadomości dostarcza Motonews.pl

Toyota GT86 to lekkie, dynamiczne coupe z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem. Jego twórcy inspirowali się bogatymi tradycjami Toyoty w dziedzinie konstrukcji samochodów sportowych. Stylistyka auta nawiązuje do dwóch legendarnych modeli – Corolli AE86 i 2000GT. Samochód wyróżnia silnik typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który pozwolił dodatkowo obniżyć środek ciężkości pojazdu. Od rynkowej premiery w 2012 roku GT86 znalazł na świecie ponad 170 000 nabywców, zostając z miejsca okrzykniętym wzorem samochodu sportowego. A Toyota GT86 2017 charakteryzuje się kilkoma istotnymi zmianami.

Toyota GT86 2017 otrzymała jeszcze pewniejsze prowadzenie, nie tracąc nic ze swojego wyjątkowego charakteru, oraz większy niż dotychczas komfort jazdy. Auto zyskało także bardziej nowoczesną stylistykę nadwozia, lepszą jakość wykończenia wnętrza i bogatsze wyposażenie. Główny inżynier modelu, Tetsuya Tada, skoncentrował się na zmianach zwiększających funkcjonalność oraz sportowy charakter auta. Ważnym źródłem wytycznych były dane zebrane podczas udziału GT86 w 24-godzinnym wyścigu na torze Nuerburgring.

Nowością jest tryb jazdy sportowej Track. Pozwala kierowcy uzyskiwać najwyższe osiągi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS). Wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony między zegarami umożliwia w czasie rzeczywistym śledzić moment obrotowy i moc silnika oraz przeciążenia i czasy okrążeń.

Toyota Motorsport oferuje także wersję rajdową GT86 CS-R3, homologowaną zgodnie z przepisami FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Auto daje szansę kierowcom amatorom spróbować swoich sił w międzynarodowych imprezach sportowych w profesjonalnym samochodzie rajdowym z tylnym napędem za rozsądną cenę.

Toyota GT86 2017 – dynamika jazdy

Zawieszenie

Udoskonalenia kolumn MacPhersona z przodu oraz tylnego zawieszenia dwuwahaczowego przeprowadzono z myślą o lepszym prowadzeniu i większej stabilności. Zoptymalizowany został stopień uginania się sprężyn. Dla poprawy sterowności zredukowano różnicę w obciążeniu lewej i prawej strony podczas skrętów. Amortyzatory Showa mają poprawioną charakterystykę tarcia. Ułatwia to kierowanie i zwiększa stabilność. Większa średnica stabilizatora poprzecznego przyczyniła się do ograniczenia przechyłów samochodu. Opcjonalne amortyzatory SACHS pozwalają na jeszcze bardziej sportową jazdę, dodatkowo redukując przechyły i zapewniając bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

Większa sztywność nadwozia

Toyota GT86 2017 charakteryzuje się kombinacją różnych rodzajów stali o wysokiej sztywności. W tylnej części nadwozia wzrost sztywności uzyskano poprzez dodatkowe zgrzewanie punktowe przy słupkach. Zwiększono też grubość niektórych elementów tylnego panelu i wsporników. Samochód otrzymał także wzmocnienia w zawieszeniu, przekładni i nadkolach. Aby dodatkowo ograniczyć masę samochodu, maska została wykonana z aluminium, a spojlery z cienkiej stali.

Nowy tryb Track

Sportowy samochód powinien dostarczać jak najwięcej wrażeń z jazdy. Dlatego system stabilizacji toru jazdy (VSC) otrzymał nowy tryb Track, który daje kierowcy więcej kontroli przy hamowaniu i jeździe torowej. Ustawienie Track włącza się przełącznikiem na konsoli centralnej. Powoduje ono, że VSC i kontrola trakcji (TRC) działają na minimalnym poziomie, aby kierowca mógł w większym stopniu polegać na własnych umiejętnościach.

Tryb Track zwiększa wybór ustawień VSC i TRC do czterech poziomów. W normalnym trybie oba systemy działają w pełni. TRC może też być wyłączony i włączać się tylko na złej jakości nawierzchniach. Tryb Sport zwiększa dopuszczalny zakres przyspieszenia podczas jazdy bokiem, zanim systemy zareagują. Pozwala kierowcy na sprawdzanie możliwości samochodu bez ryzykowania utraty stabilności.

Wprowadzenie trybu Track to element zmiany postrzegania roli, jaką pełnią elektroniczne systemy kontroli w zwiększaniu możliwości GT86 w jeździe wyczynowej. Korzystając bezpośrednio z danych zbieranych podczas udziału tego modelu w rajdach i wyścigach, takich jak 24-godzinny wyścig na torze Nuerburgring, inżynierowie zmienili ustawienia elektronicznych systemów kontroli jazdy. Tetsuya Tada uważa, że zmiany te pozwolą kierowcom rozwinąć umiejętności i odkryć pełny potencjał samochodu.

Toyota GT86 2017 – aerodynamika

W modelu Toyota GT86 2017  zastosowano warstwowy układ elementów aerodynamicznych. Przyczyniają się do większej stabilności auta, nie generując niepotrzebnego docisku ani nie zwiększając bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza Cx 0,27. Pracując nad aerodynamiką nadwozia i podwozia, projektanci inspirowali się sprawdzonym rozwiązaniem japońskich dachów typu pagoda.

Zgodnie z wytycznymi głównego inżyniera, wprowadzono praktyczne zmiany w projekcie karoserii. Na przednim zderzaku pod grillem dodano nowy spojler z dwoma kłami, a dolna krawędź zderzaka została zakrzywiona pod kątem 45 stopni. Poprawia to przepływ powietrza. Analogicznie została uformowana także dolna krawędź tylnego dyfuzora.

Nowy tylny spojler poprawia zarówno aerodynamikę, jak i stabilność. Zwiększa szerokość tyłu samochodu i odpowiednio kieruje powietrze owiewające pojazd. Przepływ powietrza pod i nad spojlerem generuje optymalny docisk, zwiększający stabilność auta przy dużych prędkościach.

Toyota GT86 2017 – silnik

Pod maską GT86 nadal pracuje niezmieniony silnik typu bokser. Jego poziome ułożenie obniża środek ciężkości samochodu. Wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka 2.0 to konstrukcja Subaru. Toyota przeprojektowała go specjalnie do tego modelu, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk paliwa D-4S, który poprawia reakcję przepustnicy oraz zwiększa moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika.

Napęd jest przenoszony na tylną oś przez 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynię biegów. 16-zaworowy silnik DOHC produkuje maksymalnie 200 KM (147 kW) przy 7000 obr./min oraz 205 Nm momentu obrotowego pomiędzy 6400 a 6600 obr./min. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,6 s ze skrzynią manualną oraz w 8,2 z przekładnią automatyczną.

Toyota GT86 – stylistyka nadwozia

Celem zmian w projekcie nadwozia GT86 było uzyskanie bardziej dojrzałego i nowocześniejszego charakteru sportowego coupe. Toyota GT86 nawiązuje do klasycznych samochodów Toyoty, takich jak Corolla AE86 czy 2000GT.

Sportowy przód

Zmiany w stylistyce nadwozia GT86 pozwoliły poprawić parametry aerodynamiczne pojazdu. Przeprojektowanie przedniej części auta objęło szerszy, nisko osadzony grill i wyraźnie zaznaczoną dolną listwę przedniego zderzaka ze zintegrowanymi elementami opływowymi. Zmodernizowany przód pojazdu podkreśla jego nisko zawieszoną sylwetkę.

Auto otrzymało nowe osłony świateł przeciwmgielnych LED: trzy poprzeczne pasy mają bardziej opływowy kształt. Zmodyfikowano także reflektory – w stylistyce podkreślono linie poziome, a ponadto zastosowano nowe lampy typu bi-LED (światła mijania i drogowe). Kierunkowskazy stanowią teraz rzędy pojedynczych diod LED pod ukośnymi liniami białych diod tworzących światła do jazdy dziennej.

Linia boczna

GT86 ma wyróżniającą się sylwetkę coupe o nisko położonym środku ciężkości, wykorzystującą elementy aerodynamiczne w stylu pagody. Kształt drzwi przypomina te z dwumiejscowego modelu 2000GT. Przednie i tylne błotniki zostały wyprofilowane pod kątem lepszej aerodynamiki i bardziej sportowego wyglądu.

Samochód ma długość 4240 mm, 1320 mm wysokości (włącznie z anteną w kształcie płetwy rekina), 1775 mm szerokości i 2570 mm rozstawu osi. W ofercie znalazły się nowe, 17-calowe obręcze kół z cienkimi szprychami wykonane z lekkich stopów, o polerowanej powierzchni w kolorze ciemnoszarym.

Stylizacja tyłu

Z tyłu pojazdu wprowadzono analogiczne zmiany, które podkreślają nisko zawieszone nadwozie i mocny wygląd. Szerszy i ciemniejszy dyfuzor tworzy wyraźny trapez, który znajduje się na tyle nisko, że zasłania tłumik. Dodatkowo poprawiono aerodynamikę tylnego spojlera i zmodyfikowano tylne reflektory LED, w których wyraźniej zostały podkreślone linie poziome i pojawiły się światłowody zwiększające widoczność auta. Nowe kierunkowskazy również zostały wykonane w technologii LED.

Toyota GT86 2017 – wyższa jakość wnętrza

Najmniejsza kierownica w ofercie Toyoty

Nowa trójramienna kierownica o bardziej ergonomicznym kształcie i mniejszych wymiarach zapewnia możliwie najwygodniejszy chwyt i ułatwia szybkie manewry. Jej masa zmniejszyła się o 10 procent, a średnica o 3 mm i wynosi teraz 362 mm – jest to najmniejsza kierownica kiedykolwiek zamontowana w samochodzie produkcyjnym Toyoty.

Przekrój obręczy został precyzyjnie wyliczony w taki sposób, aby ramiona kierowcy naturalnie opadały lekko do wewnątrz, co zapewnia bardziej sportowe odczucia. Pośrodku znajduje się posrebrzane logo modelu 86, a w wykończeniu powierzchni zastosowano efekt skrawanego metalu. Na kierownicy znajdują się dodatkowe kontrolki do sterowania nowym systemem audio i wyświetlaczem TFT.

Ekrany wielofunkcyjne

Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala znajduje się na zmodyfikowanej tablicy rozdzielczej z trzema zegarami. Można na nim sprawdzić informacje o zużyciu paliwa, temperaturze płynu chłodniczego i przejechanej trasie, a także dane związane ze sportową jazdą, np. monitor przeciążenia, wykresy mocy i momentu obrotowego, stoper i czasy okrążeń. Ekran wyświetla także ostrzeżenia, np. o niedomkniętych drzwiach czy niskim poziomie płynu w chłodnicy. Korzystanie z niego ułatwiają przełączniki na kierownicy. Obrotomierz zmodyfikowano w taki sposób, że wartość 7000 obr./min, przy której auto osiąga największą moc, znajduje się na górze wskaźnika.

Konsola centralna z ekranem dotykowym

Na konsoli centralnej znajduje się nowy wyświetlacz o przekątnej 6,1 cala obsługujący multimedia. Zaktualizowany system multimedialny z nawigacją Toyota Touch 2 & Go ma bardziej intuicyjny interfejs użytkownika, oferuje 3-letnią aktualizację map i dostęp do usług internetowych, w tym bieżących informacji o natężeniu ruchu oraz wyszukiwarki Google i serwisu Twitter.

Wykończenie wnętrza

Czarna deska rozdzielcza o jednolitej fakturze ogranicza powstawanie odblasków i odbić. Na konsoli centralnej pojawiły się elementy wykończone materiałem o wzorze włókna węglowego. Osłona tablicy wskaźników może być pokryta skórą, co stanowi uzupełnienie nowych wariantów tapicerki: połączenia czarnej skóry i perforowanej alcantary lub połączenia czerni z czerwoną skórą. Tapicerka materiałowa została również przeprojektowana i zapewnia kierowcy i pasażerowi wygodniejszą jazdę.

Żródło: motonews.pl

Mazda MX-5 RF 2017-01-20

mazda

Auto wiadomości dostarcza Motonews.pl

Mazda MX-5 RF (ang. retractable fastback) wzbudza ogromne zainteresowanie od dnia swojej premiery podczas nowojorskiego salonu samochodowego w marcu 2016 r. Mazda zaskoczyła kolejną wersją swojego kultowego roadstera, który w ubiegłym roku zdobył tytuł ”World Car of the Year” i „World Car Design of the Year”. Najnowsza odsłona legendy to kolejny przykład innowacyjności opartej na bogatym dziedzictwie motoryzacyjnej ikony, jaką przez lata stał się model MX-5.

Główne atuty modelu Mazda MX-5 RF

Stylistyka KODO w wydaniu fastback – nowa Mazda MX-5 RF przenosi wytyczne filozofii Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, w zupełnie nowy wymiar. Nowy model wyposażono w elektryczny sztywny dach. Pod względem szybkości składania nie ma sobie równych na rynku i zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 45 kg. Należy przy tym pamiętać, że najnowsza  MX-5 jest jednocześnie najlżejszą generacją modelu od czasu premiery pierwszej Mazdy MX-5 w 1989 roku

Mazda MX-5 RF w pełni korzysta z pakietu lekkich i paliwooszczędnych technologii SKYACTIV. Obejmuje on m.in.:  ­ układ kierowniczy i zawieszenia kół o charakterystyce pracy gwarantującej jeszcze lepsze wrażenia z jazdy, ­ układy napędowe i platformę zaprojektowane z myślą o jak największej przyjemności prowadzenia i­ automatyczną przekładnię, która w Europie dostępna jest wyłącznie w modelu MX-5 RF.

Ekskluzywna stylistyka wnętrza łączy w sobie cechy przytulnego coupe z wyjątkowymi doznaniami jazdy pod gołym niebem. Nowy model dostępny jest z tym samym pakietem innowacyjnych technologii bezpieczeństwa czynnego i biernego, co wersja MX-5 z materiałowym dachem.

Nowa Mazda MX-5 RF pojawi się w Polsce w kwietniu 2017 roku.

Nadwozie

Wyrazista stylistyka nadwozia fastback w połączeniu z opływowym kształtem kabiny jednoznacznie definiuje MX-5 jako model przeznaczony do jazdy ze złożonym dachem. Unikalny, trzyczęściowy, elektrycznie sterowany sztywny dach  wyróżnia się najkrótszym czasem składania i rozkładania. Wynosi on zaledwie 13 sekund. Jest to możliwe nawet w czasie jazdy (przy prędkości do 10 km/h). Przedni i środkowy panel dachu wraz z tylnym oknem chowają się w przestrzeni za fotelami, natomiast masywne tylne słupki unoszą się podczas składania, a następnie wracają na swoje miejsce. Dach obsługiwany jest wygodnym przełącznikiem w konsoli środkowej.

Nadwozie modelu Mazda MX-5 RF może być pokryte nowym lakierem premium – Machine Grey. Nie znalazł się on w palecie odmiany z miękkim dachem. Oprócz tego dostępne są kolory: Soul Red, Ceramic Metallic, Arctic White, Crystal White Pearl, Blue Reflex oraz Jet Black.

Nowy model może być wyposażony w 16 lub 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich, w tym w obręcze BBS z kutego aluminium.

Wnętrze

Kabina modelu Mazda MX-5 RF łączy w sobie zalety różnych typów aut sportowych. To przytulność klasycznego wnętrza coupe i unikalna charakterystyka jazdy roadsterem z miękkim składanym dachem. Jednocześnie zachowany zostaje wyższy poziom bezpieczeństwa oraz pełna funkcjonalność obu typów nadwozia. Wszystko dzięki wygodnemu systemowi elektrycznego składania i rozkładania dachu.

W zakresie komfortu i jakości wartością dodaną mogą stać się dostępne pakiety wyposażenia dodatkowego , obejmujące: ­

  • fotele Recaro z oparciami obitymi Alcantarą®, boczkami ze skóry naturalnej i czerwonym przeszyciem, które zapewniają bardzo pewne podparcie ciała podczas dynamicznej jazdy
  • ekskluzywną tapicerkę skórzaną nappa z szarym przeszyciem oraz
  • tapicerkę ze skóry naturalnej w kolorze czarnym lub jasnobrązowym lub tapicerkę materiałową w kolorze czarnym.

Podobnie jak wersja z miękkim dachem, Mazda MX-5 RF oferuje również:

  • ­ przytulną, ergonomiczną kabinę stworzoną w duchu Jinba Ittai z myślą o typowej dla wszystkich MX-5, maksymalnej przyjemności z jazdy
  • ­ optymalną symetrię rozmieszczenia – względem ciała kierowcy – takich elementów, jak kompaktowa, trójramienna kierownica, przełączniki, zegary i pedały,
  • ­ elegancką, poziomą kompozycję stylistyczną, z fragmentami paneli zewnętrznych płynnie przenikającymi do kabiny i harmonijnie łączącymi się z wewnętrznymi obiciami tapicerskimi drzwi
  • 127-litrowy bagażnik zdolny pomieścić dwie standardowe torby podręczne.

Komfort, funkcjonalność i wyposażenie

Kabina MX-5 RF zapewnia wysoki komfort akustyczny oraz wspaniałe doznania podczas jazdy.  Zamontowano w niej podsufitkę  przedniego i środkowego panelu dachowego. Zastosowano bardziej masywne dywaniki podłogowe i lepsze zabezpieczenia wolnych przestrzeni wokół lewarka zmiany biegów. Zastosowano dodatkowe materiały dźwiękochłonne i tłumiące drgania. Umieszczono je zarówno we wnętrzu, jak i wokół kabiny. Przeźroczysta osłona przeciwwietrzna za fotelami zapobiega zawirowaniom powietrza w kabinie.

Zaawansowany technologicznie, kompaktowy mechanizm składania dachu ­ oferuje szereg zabezpieczeń zapobiegających uszkodzeniu elementów pojazdu lub obrażeniom ciała podczas składania i rozkładania. Wśród licznych funkcji nowego ekranu TFT o przekątnej 4,6 cala, który umieszczono w zespole zegarów, znalazła się teraz animacja informująca o aktualnym położeniu dachu. Elektryczna blokada dachu zastąpiła manualny zatrzask, znany z poprzedniej generacji modelu MX-5 ze sztywnym dachem. Pojemność bagażnika pozostała praktycznie identyczna w porównaniu z odmianą z miękkim dachem.

Nowa Mazda MX-5 RF wyposażona jest w kokpit o wysoko poprowadzonej linii, znany z innych modeli Mazdy. Pozwala kierowcy w pełni koncentrować się na drodze i jednocześnie mieć stały dostęp do wszystkich systemów pokładowych i aktualnych informacji na temat jazdy. Jednym z elementów kokpitu jest 7-calowy wyświetlacz na desce rozdzielczej. Umożliwia swobodny dostęp do pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych i może być obsługiwany przy pomocy komend głosowych lub obrotowego kontrolera w konsoli środkowej.

Multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect1 umożliwia bezpieczne podłączenie i obsługę smartfonu oraz dostęp do treści internetowych, portali społecznościowych, itd. Pokładowy system nawigacji pozwala na wyszukiwanie w sieci, korzysta z pakietu map NAVTEQ z możliwością ich aktualizacji w okresie trzech lat oraz umożliwia obsługę 19 wersji językowych w formacie audio oraz 26 w formacie tekstowym. Oferuje autorskie aplikacje firmy Mazda, np. Eco-display (szczegółowa ewidencja zużycia paliwa) oraz komunikaty przypominające o terminie obsługi serwisowej.

W modelu Mazda MX-5 RF zastosowano ekskluzywny zestaw audio firmy BOSE® z 9 głośnikami , w tym m.in. głośniki w zagłówkach foteli; ponadto dostępne są również podstawowe zestawy audio z 6 głośnikami. Dostępny jest także system tylnych czujników parkowania.

Podwozie

Podwozie SKYACTIV-Chassis zostało zoptymalizowane pod kątem nieco wyższej masy własnej i wysokości całkowitej wersji RF. Sprawia, iż zwyżka tych wartości w żaden sposób nie przekłada się na utratę zwinności i poczucia jedności kierowcy z samochodem (Jinba Ittai).

Dzięki charakterystyce pracy układów zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego zmodyfikowanej z myślą o modelu Mazda MX-5 RF, samochód zapewnia najwyższą jakość i komfort jazdy oraz prowadzenia. Zmodyfikowano konstrukcję amortyzatorów i przednich stabilizatorów poprzecznych, tylnych sprężyn, drążków i odbojników przy przednich podwójnych wahaczach oraz tylnej konstrukcji wielowahaczowej. Zmieniono charakterystykę pracy dwuzębnikowego i elektrycznego układu wspomagania. Zapewnia teraz jeszcze bardziej płynne i przewidywalne reakcje na ruch koła kierownicy. Zmodyfikowano serwo wspomagania układu hamulcowego. Pracuje ono teraz jeszcze płynniej, zapewniając skuteczniejszą kompensację sił przeciążenia

Nowa Mazda MX-5 RF może się pochwalić tą samą sztywną i lekką konstrukcją nadwozia SKYACTIV-Body, co wersja z miękkim dachem. Rama szkieletowa ma dodatkowe wzmocnienie tunelu środkowego. Zapewnia ono większą sztywność wzdłużną oraz kompensuje zmiany środka ciężkości zależne od aktualnego położenia dachu.

Na wzór wersji z miękkim dachem, RF również oparto – w miarę możliwości – na ramie o prostej i jednolitej konstrukcji ze wzmocnionymi łączeniami między jej poszczególnymi odcinkami

Zastosowanie struktury pierścieniowej zwiększyło sztywność bazowych punktów podparcia układu zawieszenia kół. Wzmocnione kolumny tylnego układu zawieszenia zapobiegają stopniowej deformacji nadwozia na skutek drgań przenoszonych z nawierzchni drogi.

Kolejne modyfikacje, które Mazda MX-5 RF dzieli z odmianą wyposażoną w miękki dach, to m.in. zoptymalizowane punkty mocowania jednostki napędowej oraz rama PPF (ang. Power-Plant Frame) w kształcie litery „C”. Redukuje poziom drgań pochodzących z układu napędowego.

Aby ograniczyć turbulencje wywołane przez powietrze przepływające przez wnęki przednich kół w stronę boków pojazdu, przy chłodnicy modelu RF zastosowano dodatkowy spojler. Rozwiązanie to zwiększa również stabilność kierunkową podczas jazdy po prostej oraz przy zmianie pasa ruchu.

Układy napędowe

Silniki benzynowe SKYACTIV-G z układem bezpośredniego wtrysku paliwa  to lekkie konstrukcyjnie, wolnossące jednostki napędowe. Gwarantują płynny, liniowy przybór mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika oraz wyjątkową wydajność paliwową w codziennej eksploatacji. Silniki wyposażono w szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Mają za zadanie eliminować negatywne skutki wysokiego stopnia sprężania (13,0:1). Zastosowano tu m.in. bardziej kompaktowe i lżejsze układy dolotowe i wylotowe, zaadaptowane specjalnie z myślą o Maździe MX-5. Zapewniają one jeszcze większą frajdę z jazdy i pozwalają w pełni wykorzystać potencjał silników.

Masę własną układu dolotowego zredukowano o 30% w porównaniu z rozwiązaniem dostępnym w poprzedniej generacji modelu MX-5. Kompaktowy kolektor wydechowy w układzie 4-2-1, który został zmodyfikowany specjalnie dla potrzeb modelu MX-5, pozwala wygenerować większy moment obrotowy. Przygotowano również przekładnię automatyczną. W Europie dostępna będzie wyłącznie w modelu Mazda MX-5 RF z silnikiem SKYACTIV-G 2.0.

Na rynek europejski przeznaczono dwa silniki spełniające wymogi normy Euro 6:

Silnik SKYACTIV-G 1.5, dla którego czerwone pole obrotomierza zaczyna się dopiero od 7500 obr./min., gwarantuje osiągi niedostępne w innych modelach Mazdy z tą samą jednostką napędową. Moc: 96 kW/131 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy: 150 Nm przy 4800 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO2: 6,1 l/100 km oraz 142 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią manualną).

Silnik SKYACTIV-G 2.0, który zmodyfikowano pod kątem elastyczności i wartości momentu w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych. Dostępny jest z systemem i-stop automatycznie wyłączającym silnik na postoju oraz lżejszą wersją systemu odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP2. Moc: 118 kW/160 KM przy 6000 obr./min., maksymalny moment obrotowy:
200 Nm przy 4600 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO21: 

  • 6,9 l/100 km oraz 161 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią manualną)
  • 7,2 l/100 km oraz 167 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią automatyczną)
  • 6,6 l/100 km oraz 154 g/km (wersja z przekładnią manualną i systemami i-stop oraz i-ELOOP)
  • 6,4 l/100 km oraz 149 g/km (wersja z przekładnią automatyczną i systemami i-stop oraz i-ELOOP 2)

6-stopniowa przekładnia manualna SKYACTIV-MT pozwala jeszcze pełniej doświadczyć legendarnych cech MX-5. Należą do nich: krótki skok lewarka i niezwykła precyzja pracy. Dodatkowo zwiększa ogólny zasięg w codziennej eksploatacji.

Konstrukcja przekładni jest lżejsza w porównaniu do wcześniejszych przekładni manualnych.  Efekt uzyskano dzięki zastosowaniu całkowicie aluminiowej obudowy oraz sprawniejszego systemu olejowego. Mechanizm różnicowy również wyróżnia się teraz niższą masą własną oraz wyraźnie niższymi stratami

6-stopniowa przekładnia automatyczna gwarantuje płynną i bezpośrednią zmianę przełożeń. Dzieje się tak za sprawą szerokozakresowej blokady typu lock-up od drugiego biegu wzwyż oraz systemu kontroli uślizgu od trzeciego przełożenia. Wyposażona jest w system Drive Selection, który po uruchomieniu zapewnia bardzo dynamiczną charakterystykę zmiany przełożeń. Pozwala zaoszczędzić paliwo, szczególnie w połączeniu z systemami i-ELOOP oraz i-stop.

Bezpieczeństwo

Pakiet technologii bezpieczeństwa czynnego i-ACTIVSENSE obejmuje:

  • System monitorowania martwego pola (BSM) wykorzystuje radar o częstotliwości 24 GHz do monitorowania obszaru po bokach i za Mazdą MX-5, ostrzegając kierowcę, przy pomocy sygnału dźwiękowego i wskaźnika w lusterku, o samochodach znajdujących się na sąsiadujących pasach ruchu – system aktywuje się, na przykład, gdy kierowca kierunkowskazem zasygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu.
  • System monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA), który stanowi rozszerzenie funkcjonalności systemu monitorowania martwego pola (BSM), podczas cofania, przy pomocy tych samych sygnałów ostrzegawczych, uprzedza kierowcę o zbliżających się pojazdach.
  • System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i ostrzega kierowcę w sytuacji grożącej niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych i świateł mijania (HBC) wykorzystuje kamerę do wykrywania świateł pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poruszających się w tym samym kierunku, automatycznie przełączając światła drogowe na mijania i odwrotnie, aby zapobiec oślepianiu innych użytkowników drogi.
  • System adaptacyjnych reflektorów (AFS) przewiduje bieg drogi i zapewnia lepsze doświetlenie zakrętów, automatycznie korygując snop świateł mijania.

Bezpieczeństwo bierne na miarę nowoczesności

Nadwozie SKYACTIV-Body Mazdy MX-5 RF opiera się, w miarę możliwości, na jednolitej ramie i prostych odcinkach belkowych. Umożliwia to lepsze rozproszenie energii zderzeniowej.  W newralgicznych punktach takich, jak otoczenie kabiny czy belki przedniego i tylnego zderzaka zastosowano lekką, ale niezwykle wytrzymałą stal i aluminium.

Udoskonalona konstrukcja ramy – porównywalna z konstrukcją stosowaną w modelach bez składanego dachu – zapewnia większy stopnień ochrony w czasie zderzenia bocznego, m.in. dzięki zastosowaniu dodatkowych poprzeczek oparć foteli, wzmocnionych słupków przednich oraz progów.

Mocowane na śruby i łatwe do wymiany elementy pochłaniają energię oraz ograniczają uszkodzenia w komorze silnika. Przekłada się to na niższe koszty naprawy po drobnej kolizji czołowej.

Zmodyfikowana konstrukcja tylnej części oraz użyte tam materiały zwiększają stopień ochrony podczas uderzenia od tył, zabezpieczając kabinę i zbiornik paliwa.

W kabinie znalazło się miejsce dla szeregu rozwiązań, które mają chronić podróżnych, w tym m.in.: standardowe przednie i boczne poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, łamana kolumna kierownicza oraz tapicerka foteli i wewnętrznej strony drzwi, która ma zapobiegać urazom.
Aktywna maska silnika wykorzystuje system czujników, aby zapobiegać obrażeniom głowy pieszego, a przedni zderzak posiada warstwę energochłonnej pianki oraz specjalny usztywniacz, który ma chronić nogi pieszego.

Żródło: motonews.pl

archiwum auto wiadomości

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe