Crash Sparka i Rio 2005-11-24
W 17. serii testów zderzeniowych EuroNCAP znalazło się kilka popularnych w Polsce aut.

Wiemy już o świetnych wynikach nowego Fiata Grande Punto, Toyoty Yaris i Renault Clio III. Ale w ostatniej grupie badanych aut znalazły się też samochody, które w Polsce spotyka się znacznie częściej. Pierwszym z nich jest jedno z najtańszych aut na naszym rynku, czyli Chevrolet Spark, który w Niemczech występuje nadal jako Matiz.

Niestety, wyniki testów Sparka wyszły co najmniej niedobrze. Przyznano mu ogółem tylko 17 punktów, podczas gdy najlepsze w tej serii Peugeot 407 Coupe i Toyota Yaris zdobyły ich aż po 35. Teoretycznie mały Chevrolet miałby szansę na 3 gwiazdki, ale odjęto mu punkty za zbyt duże obciążenia działające na okolice klatki piersiowej kierowcy w trakcie zderzenia bocznego. Pocieszeniem pozostaje średnia nota dwóch gwiazdek za ochronę najechanego pieszego i 3 gwiazdki za ochronę dziecka przewożonego w foteliku z tyłu.

Drugim interesującym nas szczególnie testowanym przez EuroNCAP modelem jest Kia Rio. Tu wyniki okazują się znacznie lepsze. W sumie 29 punktów, czyli 4 gwiazdki, więc o tym samochodzie można już mówić, że jest bezpieczny. Stosunkowo najlepiej Rio wypadło w zderzeniu bocznym. Pozostałe kategorie Rio zaliczyło tak samo jak Spark.

Ostatnim z grupy najpopularniejszych aut badanych tym razem był Volkswagen Fox. Autko zaliczyło testy z oceną 28 punktów, czyli z 4 gwiazdkami. Fox wyraźnie lepiej od Rio chroni pasażerów podczas zderzenia czołowego, a nieco gorzej w zderzeniu bocznym. Co ciekawe, 4 gwiazdki przyznano Foxowi także za ochronę dziecka w foteliku.

EuroNCAP sprawdził jeszcze jedno z bardzo często widywanych na naszych ulicach aut, czyli najnowsze wcielenie Citroena Berlingo. Ten niemłody już konstrukcyjnie kombivan zdobył 26 punktów, co odpowiada jeszcze 4 gwiazdkom. Najsłabszy wynik Berlingo osiągnął w zderzeniu czołowym.

Ciekawostką tej serii testów zderzeniowych był Citroen C6, w którym po raz pierwszy zastosowano specjalną, amortyzującą uderzenia maskę silnika. Ogranicza ona obrażenia, jakich może doznać najechany pieszy i tym samym C6 jest pierwszym pojazdem, który zdobył maksymalną ocenę 4 gwiazdek w tej kategorii. Zresztą i w pozostałych okazał się bardzo dobry, bo zdobył 34 punkty i ogólną ocenę 5 gwiazdek.

Skrajnie inny - niestety - jest Jeep Grand Cherokee, z którym w razie najechania w warunkach podobnych do tego testu pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie. Specjaliści EuroNCAP nie przyznali mu w tej kategorii żadnej gwiazdki.
Żródło: EuroNCAP galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe