Lexus IS: Nieduży, ale z klasą 2005-12-14
Mały Lexus nie podbił Europy. Czy jego drugie wcielenie lepiej będzie sobie radziło w rywalizacji z BMW "trójką" i Audi A4?

Być może tak się stanie, bo druga generacja Lexusa IS jest znacznie bardziej zaawansowana technicznie niż poprzednik. A jeśli nadal pozostanie autem niszowym, to na pewno ma szansę na nieco większą popularność. W każdym razie Toyota planuje w 2006 roku sprzedać 600 Lexusów, z czego większość będą stanowiły właśnie IS-ki.

Nowy Lexus IS nieco urósł - jest o 175 mm dłuższy i o 75 mm szerszy od starszej wersji. Jego nadwozie ma o 20% większą sztywność skrętną i więcej jego elementów, jak np. maska i części zawieszenia są ze stopów aluminium. Sporo czasu spędzono też w tunelu aerodynamicznym, czego efektem jest opływowy kształt karoserii o świetnym współczynniku Cx równym 0,27.

Najnowszy Lexus IS dostępny jest już w polskich salonach. W ofercie są dwie wersje silnikowe: benzynowa IS 250 i wysokoprężna IS 220. Silnik benzynowy to jednostka V6 o pojemności 2,5 litra. Ma ona bezpośredni wtrysk paliwa i rozwija moc 208 KM. Nie ma już w sprzedaży jednostki 4-cylindrowej, która w pierwszym Lexusie IS przed długi czas była jedyną dostępna w ogóle. Być może silnik V6 pozwoli nadrobić straconą szansę. Dzięki niemu IS osiąga "setkę" w 8,1 sekundy i może się rozpędzić do 230 km/h.

Silnik wysokoprężny to znana z Toyoty Avensis produkowana w Wałbrzychu jednostka D4D o mocy 177 KM. To pierwszy diesel w historii Lexusa i model IS z tym silnikiem jest tylko trochę wolniejszy od benzynowego V6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 215 km/h.

Lexus IS, tak jak wcześniej, ma napędzane tylne koła. Napęd może być przenoszony za pomocą jednej z dwóch przekładni o 6-ciu przełożeniach - manualnej lub automatycznej z trybem sekwencyjnym i łopatkami umieszczonymi na kole kierownicy. Automat jednak jest oferowany tylko z silnikiem benzynowym.

Jak przystało na auto z grupy premium Lexus IS ma bardzo bogate wyposażenie. W standardzie jest dwukomorowa poduszka pasażera (a jest to jedna z ośmiu montowanych w nim poduszek). Ponadto w nowym modelu IS znaleźć można również fotele układem WIL drugiej generacji ograniczającym ryzyko obrażeń kręgów szyjnych, jak również Bi-ksenonowe reflektory z systemem oświetlania drogi na zakrętach.

W bogatszych wersjach IS montowany jest system VDIM, który gromadzi dane, pochodzące z czujników rozmieszczonych w strategicznych miejscach pojazdu. Zbierane informacje dotyczą obrotów kół, ciśnienia na hamulcach i ruchu całego nadwozia. Na podstawie tych danych system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) uruchamia - w odpowiednich zakresach i bez świadomości kierowcy - układy odpowiedzialne za stabilność i bezpieczeństwo tj. ABS, EBD, EBA, VSC, ESP oraz EPS (elektryczne wspomaganie kierownicy). Pozwala to osiągnąć optymalną współpracę tych układów, co nie jest możliwe w przypadku, gdyby każdy z nich działał niezależnie.

Kolejną z nowości jest system PCS (Pre-Crash Safety), który dzięki czujnikowi radarowemu wykrywa przeszkody znajdujące się w odległości do 150 m przed samochodem i ocenia, czy kolizja jest nieunikniona. Gdy tak się stanie układ napina pasy i przygotowuje układ wspomagania hamowania awaryjnego EBA do osiągnięcia z już chwilą naciśnięcia pedału hamulca maksymalnej skuteczności hamowania.

Oczywiście Lexus IS ma w wyposażeniu również elektronicznie regulowaną klimatyzację, wysokiej klasy sprzęt audio i tzw. "pełną elektrykę". Ceny nowego IS rozpoczynają się od 131 400 zł, co biorąc pod uwagę ceny BMW i Audi należy uznać za konkurencyjną ofertę. Niestety, nowy IS jest oferowany na razie tylko w dwóch salonach - w Warszawie i w Szczecinie.
Żródło: TMP galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe