Z Polski rodem 2007-04-17
Takie oto pojazdy pod marką Leopard produkuje polsko-szwedzka firma. Mimo wyglądu retro, auta te spełniają aktualne normy bezpieczeństwa i mogą zaskoczyć wysokimi osiągami.

Podczas tegorocznej wystawy motoryzacyjnej AMI w Lipsku po raz pierwszy od niepamiętnych czasów pokazano polski samochód. I to samochód wyjątkowy – Leopard 6 Liter Roadster. Pod tą nazwą kryje się 2-miejscowy kabriolet, który choć powstał w 2003 roku, to dopiero dwa lata temu został pokazany oficjalnie.

Leopard z wyglądu przypomina klasyczne brytyjskie MG, jednak jego konstrukcja została oparta na ramie rurowej, do której przymocowano aluminiową karoserię. To zapewnia niską masę własną (1150 kg) i odporność na korozję. Najciekawsze jednak znajduje się pod długą maską – pracuje tam 6-litrowy V8 z Chevroleta Corvetty, o mocy 405 KM. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Jak można przypuszczać, osiągi 6-litrowego Leoparda są całkiem przyzwoite. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Jest to więc najszybszy produkowany w Polsce samochód. Średnie zużycie paliwa określa się na 10,2 l/100 km.

Jako auto dla koneserów Leopard odznacza się najwyższą jakością wykonania, zastosowano w nim najlepsze materiały i rozwiązania techniczne. Za aluminiowymi felgami z oponami o szerokości 225 i 255 mm kryją się hamulce Brembo z tarczami o średnicy 305 mm z przodu i 288 mm z tyłu. Cały układ wydechowy i zbiornik paliwa wykonano ze stali szlachetnej. Ten ostatni mieści 80 litrów benzyny. Samochód zaliczył również testy zderzeniowe przeprowadzone w ubiegłym roku w laboratoriach PIMOT-u.

Wystrój kabiny Leoparda jest luksusowy. Kokpit wykończono skórą. I obito nią nie tylko fotele, ale i część deski rozdzielczej. A podwykonawcą jest tu polska wytwórnia końskich siodeł Daw-Mag. Z kolei specjalnie zaprojektowane szyby dostarcza Pilkington, a skórzana kierownica nosi logo firmy Momo.

Leoparda wyposażono jeszcze w komputer pokładowy firmy VDO, który pokazuje dane dotyczące przejechanego odcinka drogi - od prędkości średniej po wykres obrotów silnika. Za pośrednictwem SMS-ów można też przesyłać do samochodu adres miejsca podróży i zostanie on automatycznie wprowadzony do planera nawigacji, która współpracuje z komputerem.

Firma Leopard ma swoją siedzibę w Szwecji, jednak wywodzi się z Polski, bo tu zlokalizowana jest fabryka. Początkowo zajmowała się ona montażem Leopardów z zestawów części na zamówienie, a od 2000 roku uruchomiono własną produkcję. Wśród właścicieli - grupy entuzjastów motoryzacji – jest również Polak Zbysław Szwaj. To głównie dzięki jego zaangażowaniu możemy podziwiać Leoparda. Bo na kupno nie każdego stać. Cena 6-litrowej wersji wynosi 127 tys. euro.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe